Bandreview Dunlop ‘SPORTSMART2 MAX’: Vertrouwen vanaf de eerste meters

In het weekend van 21-22 mei is onze collega Luuk, op uitnodiging van Dunlop, naar België afgereisd om een gloednieuwe hypersport straatband te testen: ‘De SPORTSMART2 MAX’. Een band die volgens de schepper Dunlop, de ideale band moet zijn voor de sportieve rijder op straat, die er ook van houdt om af en toe eens flink gas te geven op het circuit. De band is ontwikkeld om maximale grip te leveren bij zowel nat als droog asfalt. Bovendien zou de band, in vergelijking met zijn directe concurrenten, veel langer mee moeten gaan!

Dunlop heeft de volgende speerpunten opgesteld:

SPORTSMART 2 MAX

Met de ervaring in de Endurance races en de ervaring die is opgedaan in de ontwikkeling voor de revolutionaire Roadsmart III, heeft Dunlop de premium hypersport straatband verder verbeterd met de nadruk op het behoud van de ultieme straatprestaties.

  • Sportieve handling & ultieme wendbaarheid
  • Superieure feedback op maximale hellingshoek
  • Multi-Tread Rear compound, afgeleid uit Endurance racing, voor ononderbroken prestaties
  • Maximale hechting en verspreiding van Silica in het loopvlak biedt de hoogste grip tijdens alle omstandigheden

Meer technische informatie is te vinden via deze link

Lees in onderstaand bericht de ervaringen van Luuk met de SPORTSMART2 MAX:


Luuk van Wijk 


‘De uitnodiging kwam een beetje kortdag, waardoor ik even snel moest schakelen om op tijd mee te kunnen met het reisgenootschap. Ik zag kans om de gloednieuwe R6 mee te nemen naar het Circuit van Mettet (‘Circuit Jules Tacheny’). Deze stond op dat moment nog niet eens in de showroom dus er moest wat gas worden bijgezet om de fiets op tijd klaar te hebben. Dit lukte, waardoor ik zondagmorgen op tijd kon vertrekken richting België. Dunlop stond bij mij niet bovenaan als het gaat om goed presterende sportbanden dus mijn verwachting was redelijk laag. Nog geen 24 uur later zou mijn verwachting van deze band echter totaal veranderd zijn…

Toen ik wegreed merkte ik dat de band helemaal niet warm hoefde te worden voordat je enigszins grip kreeg op de weg. De band voelde direct goed en vertrouwd aan en dat overtrof dus gelijk al mijn verwachtingen.

Op het circuit werd door Dunlop een bandenspanning van 2.5 bar geadviseerd (voor en achter). Naarmate de dag vorderende steeg het kwik naar 36°C. Daarom besloten we om de bandenspanning omlaag te brengen omdat de sportsmart zijn grip verloor. Het circuit van Mettet is kort en technisch. Zeker met hoge temperaturen vergt dit veel van een band. Met de lagere spanning voelde de band veel beter aan en kon ik mij flink uitleven met de R6.

Als het gaat om handling en snelheid ben ik dik tevreden. Op het moment dat ik een bocht pakte, kreeg ik van de de band goed feedback waardoor de R6 keurig in balans bleef. Dit zorgde voor vertrouwen waardoor ik nóg wat extra gas kon geven. Ik heb het baanrecord niet kunnen breken, maar dat doe ik nog wel een keer met een fiets die iets langer uit de krat is ;). Voor een complete ervaring hebben wij de band ook op nat asfalt getest. Ook op dit punt valt er weinig te klagen over de grip en prestaties van de SPORTSMART 2 MAX. Het enige waar ik geen uitspraak over kan doen is de Tri-polymer Multi-Tread achterband. Hier is de afstand Zoetermeer-Mettet helaas niet iets te kort voor.

Ik kan de SPORTSMART 2 MAX aanbevelen voor alledaags gebruik én voor een incidentele circuitdag. De band schept vertrouwen vanaf de eerste meters, houdt jou en je tweewieler goed in balans en presteert ook in natte weersomstandigheden zeker niet onaardig. Check het filmpje van het Mettet-weekend via deze link.

Mocht je nog meer willen weten over de SPORTSMART 2 MAX, dan ben ik bereikbaar via het volgende mailadres: internet@hansvanwijk.nl. Een belletje mag natuurlijk ook!’

ps. Op het youtubekanaal van Hans van Wijk Motoren zijn ook de video’s te zien van mijn tests op de TT van Assen en het circuit van Qatar.