Luuk test DUNLOP SPORTSMART TT

Onze Luuk scheurde een hele dag over Monteblanco met dikke bikes om een band te testen voor Dunlop! Met verschillende motoren en onder natte en droge omstandigheden reed hij rondes met de SportSmart TT en ging hierbij tot het uiterste.

Bijna viel de test in het water…

De lente is gelukkig eindelijk begonnen in Nederland, maar toen ik vorige maand naar Spanje vertrok voor de bandentest was dit nog niet het geval. De kou hier in Nederland deed mij uitkijken naar het Spaanse zomerklimaat. Natúúrlijk was dit mij niet gegund en was de voorspelling: regen, regen en nog meer regen. Eenmaal geland zag ik letterlijk en figuurlijk de bui al hangen en was er de vrees dat de bandentest hiermee in het water liep. Niets bleek minder waar, want wát een top-band blijkt de SportSmart TT te zijn -ook op nat wegdek!

Vooraf aan het rijden gaf Dunlop een presentatie waarin zij de nieuwe technieken van de band benoemden. Dit zou veel goeds beloven. Met de SportSmart TT doelde Dunlop op het maken van een perfecte combo tussen een gewone sportieve band en een circuitband. Het resultaat is een buitengewoon goed-presterende band voor de gevorderde circuitrijder, waarbij géén bandenwarmers nodig zijn omdat de band snel warm wordt op het circuit. Dat de banden snel warm worden tijdens het rijden is terug te zien aan het profiel van de SportSmart TT. Deze is zo ontwikkeld dat de band op het circuit snel warmte opneemt, maar óók weer kwijt kan.

Eerst indruk: veel vertrouwen

Eindelijk was het nu tijd om te zelf te rijden. We begonnen met de boxers: de BMW R1200RT, R1200R en R1200RS, op een nat circuit. Ik kan zeggen dat ik na mijn eerste rondje op een nat circuit al veel vertrouwen in de band had. Ondertussen stopte het met regenen en droogde het wegdek langzaam op. Na enkele rondes gereden te hebben lag de topsnelheid op 235km/u. Tijd voor het vlottere werk: de YZF-R1, CBR1000RR Fireblade, S1000RR en S1000R. In eerste instantie doe je dan rustig aan, omdat er wat meer vermogen bij kwam kijken en het circuit nog vochtig was, maar binnen een rondje was de band warm en bleek vlot doorrijden goed mogelijk.

Vanuit deze motoren gingen we door naar het kleinere parcour. Voor deze baan werden Kawasaki Ninja 400’s uit de kast gehaald -ook weer met de SportSmart TT- en dit betekende: losgaan! Van de band kreeg ik goede feedback en hij lag superstrak op het asfalt. Hier was niets op aan te merken. Op de 400 was het heerlijk rijden, constant vol gas. Deze rondes waren gemakkelijk samen te vatten als FUN.

Kneedowns ter aflsuiting

Na de rondes op de 400’s gingen we weer terug naar het grote circuit met de big bikes. Het asfalt was ondertussen goed droog. Na drie bochten voelde ik de banden goed op temperatuur komen en was het tijd voor kneedowns!

Na tien sessies op het circuit had ik mijn conclusie gevormd: de Dunlop SportSmart TT is een perfecte band voor de gevorderde circuit-rijder. De band wordt snel warm, waardoor bandenwarmers niet nodig zijn. Daarbij kunnen wij van de technieken uit deze band binnenkort meer verwachten! Deze gaat Dunlop ook in andere banden doorvoeren.

Luuk van Wijk
– Testrijder Hans van Wijk Motoren

 

Let op: de Dunlop SportSmart TT doet mee aan de DUNLOP MONTAGE-CASHBACKACTIE 2018! Dit betekent dat je t/m 5 mei €40,- teruggestort krijgt op je rekening, na aanschaf en laten monteren van een van de actiesets Dunlop-banden!