Kawasaki, W800 Anniversary edition

W800 Anniversary

Kawasaki viert 50 jaar “W-series” met exclusieve Anniversary uitvoering

In 1965 introduceerde Kawasaki de W1. Met 650cc en 50pk was dit de eerste ‘High Performance’ 4-takt Kawasaki en een groot verkoopsucces. In 1998 introduceerde Kawasaki als eerbetoon aan de originele W1 het retromodel W650. Deze werd in 2011 vernieuwd tot W800. De Kawasaki W650/W800 is inmiddels ’s werelds meest ‘gecustomizde’ motor vanwege onder andere het prachtige en unieke motorblok voorzien van een “koningsas”.

Om 50 jaar “W-series” te vieren wordt de W800 voor 2014 in maar liefst 4 verschillende uitvoeringen geleverd. De W800 is er als basis in klassiek blauw en als luxe SE uitvoering in zwart en in zwart/oranje. Hiernaast komt er voor 2014 een exclusieve jubileumuitvoering. De jubileumuitvoering komt in de kleur “Lime Green” en is o.a. voorzien van Remus sportuitlaten, een exclusieve buddyseat met striping en het originele Kawasaki Z1 logo uit 1973.

Customizing
Het verbouwen van klassieke motoren is populairder dan ooit. Met name retro bikes als de Kawasaki W800 lenen zich bij uitstek voor ‘customizing’. Designers als de Australische Deus ex Machina, of de Duitse firma LSL gingen al eerder helemaal ‘los’ op dit model. Zij verbouwden de W800 o.a. tot ‘Clubman’, ‘Caféracer’ en ‘Flat Tracker’. Met kleine details is de W800 al snel gepersonaliseerd.

In 2014 zet Kawasaki het W-serie succes voort met een speciaal W800 Anniversary model.
Typerend aan dit model zijn de speciaal gespoten tank, een speciaal origineel Z1 Kawasaki logo, chromen Remus sportuitlaten, gespoten zijkuipdelen met embleem, gespoten koplamphuis en speciale zadelbekleding. Het Anniversary pakket kent een normale consumentenprijs van € 2.750,- en wordt in 2014 aangeboden voor de jubileum prijs van € 1.750,-

Historie W-serie
De W1 was een uiterst betrouwbare motor voorzien van een high-performance 4-takt motorblok. Voor wat betreft het frame werd een conventioneel buizenframe gebruikt (dat zeer geavanceerd was voor zijn tijd). De W1 werd o.a. beroemd om zijn unieke OHV “verticale Twin” geluid en individuele stijl die vandaag de dag niet anders is.

1998: W650
In 1998 werd als hommage aan Kawasaki’s rijke geschiedenis de nieuwe W650 als retro-model geïntroduceerd. De retro-stijl omvatte o.a. een hoogglanzende lakafwerking, een geribd duozadel, spaakwielen en een speciaal W-logo aan weerszijden van de tank. Uiteraard heeft de retro-stijl het nodige chroom op de spatborden, uitlaten en dempers van het peashooter-type.

Naast het nostalgische ontwerp had dit model een enorme aantrekkingskracht door haar klassieke eenvoud. De W650 combineert de schoonheid van een luchtgekoelde verticale Twin met “koningsas” met een elegante high-class styling en een compact chassis. De onmiddellijke populariteit onder een breed scala aan rijders maakte van dit model een directe hit.

Technische specificaties W800:
• Luchtgekoelde viertakt verticale parallel-twin 773 cm³
• Boring x slag: 77.0 x 83.0 mm
• Compressieverhouding: 8.4:1
• SOHC, 8 kleppen
• Brandstofinjectie: 2 x ø 34 mm, met hulpgaskleppen
• Ontsteking: Electronisch
• Startmotor: Elektrisch
• 5 versnellingen
• Dubbele wiegframe
• Banden voor: 100/90-19M/C 57H
• Banden achter: 130/80-18M/C 66H
• Vering voor: 39 mm telescopische vork
• Vering achter: Dubbele schokdempers Veervoorspannning 5-voudig instelbaar
• Afmetingen (L x B x H): 2.180 x 790 x 1.075 mm
• Wielbasis: 1.465 mm
• Zithoogte: 790 mm
• Brandstofcapaciteit: 14 liter
• Rijklaar gewicht: 216 kg
• Maximaal vermogen: 35 kW (48 pk) / 6.500 tpm
• Maximaal koppel: 60 Nm / 2.500 tpm

Prijzen NL:
• Kawasaki W800: € 9.498,- (incl. BTW/BPM)
• Kawasaki W800SE: € 9.798,- (incl. BTW/BPM)
• Kawasaki W800 Anniversary accessoires pakket + € 1.750,- (incl. BTW)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.