Yamaha MT-10

mt10-3

 

 

 

 

 

 

Het lange wachten is beloond!! De MT-10 is officieel verkrijgbaar! De brute hyper naked van Yamaha, de grote broer van de MT-07 en de MT-09, de ‘kale R1′.
Ook al is het niet specifiek jou ding, hij vraagt wel even om je aandacht. En eerlijk is eerlijk, jij hebt ook al de specs gelezen, de promo filmpjes bekeken en door de foto’s gescrolled.

 

mt10-1

 

De MT-10 geeft een nieuw tijdperk aan voor de hypernaked bikes. Deze fiets is aangedreven door een crossplane blok met 998cc (eigenlijk een geknepen R1 blok) welke doorontwikkeld is om meer koppel in het lage en middentoerengebied te geven. Ook heeft Yamaha nog gedacht aan het gewicht. Het lichtgewicht Deltabox frame is gemaakt van een aluminium  en heeft ook nog eens een ontzettend korte wielbasis voor meer behendigheid. Deze eigenschappen samen met de ‘Mass Forward’ houding op deze motor geven een sportieve houding, welke uitermate goed past bij deze pittige tweewieler.

 

Nu hoor ik je denken…. Een ‘Deltabox’ Frame… Wat is dat?

Yamaha introduceerde het Deltabox frame voor het eerst in 1987 in de FZR1000.
Door aluminium gecontroleerd en onder druk in een mal te gieten ontstaat er een sterk en dun frame. De delen die meer ‘stress’ dus druk en trek kracht te hebben voortduren, zijn dikker gegoten om scheuren en breken te voorkomen. Door dit proces zijn de luchtbellen in het metaal beperkt. Het resultaat is een frame wat lichter, sterker en consistenter is door de procedure waar andere methodes kracht verliezen.

Terug naar de MT-10!!
Alle eigenschappen en details van de MT-10 wijzen naar een motor die je uitdaagt om net dat ene tikje verder te gaan dan dat je op een andere motor zou gaan.
Nou zijn de meningen wel verdeeld over het uiterlijk van de MT-10. De één noemt het een Transformer achtig apparaat, terwijl de ander watertandend naar de hyper naked met grove details kijkt. Toegeven kleur doet ook een hoop, er zijn er dan ook al 3 verschillende kleuren te verkrijgen.
mt10-2

 

Even wat specs:

  • weegt slechts 210 kilo
  • wielbasis van 1400mm
  • 998CC
  • 118,0 kW (160,4 pk) bij 11.500 tpm
  • 111,0 Nm (11,3 kg-m) bij 9.000 tpm
  • 17 liter tank
  • Banden maat voor 120/70 ZR17 M/C (58W)
  • Banden maat achter 190/55 ZR17 M/C (75W)
  • Cruise control systeem voor de 4e, 5e en 6e versnelling
  • Multi-functioneel LCD dashboard

 

Zoals al eerder vernoemd heeft de MT-10 een korte wielbasis van 1400mm, korter dan zijn kleine broertje de MT-09 met een wielbasis van 1.440 mm, dus 4cm verschil. De MT-10 beschikt ook over de D-MODE en Chip controlled throttle. Het Yamaha D-MODE systeem geeft de rijder 3 opties voor bepaalde weer of weg omstandigheden en om dit te ondersteunen zit er een Traction Control System (TCS) op. Uiteraard kan deze uitgeschakeld worden.
Voor de echte tour-genieters onder ons, heeft de MT-10 cruise-control! Je kan de cruise-control inschakelen in je 4e, 5e en 6e versnelling tussen de 50 en 180km/h. Toch makkelijk als je een eindje moet rijden.

Alvast een voorproefje van de MT-10 bij ons te bewonderen is? Kijk op onze facebook pagina!

Kom je ook een keer kijken bij ons in de showroom? Onze motor experts kunnen je alle details vertellen over dit nieuwe speeltje van Yamaha.

 

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.