CRF1000L Africa Twin

De Africa Twin is terug!

Sommige motorfietsen vatten het concept van een avontuurlijke motor perfect samen. De oorspronkelijke XRV650 Africa Twin – die in 1988 debuteerde na Honda’s drie van vier opeenvolgende overwinningen in Parijs-Dakar* – was zo’n machine. Met zijn terreincapaciteiten, zijn robuuste duurzaamheid, zijn handige wendbaarheid en zijn dagelijkse bruikbaarheid was hij de perfecte partner om erop uit te trekken. En hij droeg bij tot de creatie van intussen een van de meest populaire motorsegmenten wereldwijd. De nieuwe Africa Twin blijft trouw aan alle kenmerken en troeven van de XRV650 en zijn opvolger, de XRV750, aangevuld met alle knowhow die Honda de voorbije tien jaar verzameld heeft, zowel op de weg als in het terrein, met inbegrip van Team HRC’s terugkeer naar de Dakar in 2013**.

Bovendien zal de Africa Twin, bij wijze van primeur in de categorie, als optie uitpakken met een nieuwe evolutie van Honda’s Dual Clutch Transmission (DCT)***-technologie, die nog altijd uniek is in de motorwereld. De jongste evolutie van deze versnellingsbak met dubbele koppeling werd speciaal ontwikkeld en geprogrammeerd om de offroadcapaciteiten te bieden die de Africa Twin belichaamt.

CRF1000L Africa Twin

16YM CRF1000L Africa Twin

De volledig nieuwe CRF1000L Africa Twin zal een nieuw verwachtingspatroon bepalen voor de rijcapaciteiten van een ‘dikke’ avontuurlijke motorfiets, zowel op als naast de weg. Hij opent een volledig nieuw hoofdstuk in Honda’s roemruchte geschiedenis op het vlak van allroadmotorfietsen die zijn gemaakt voor het echte avontuur.

CRF1000L Africa Twin – CRF Rally and Tricolour
Belangrijkste technische kenmerken
Motortype: Vloeistofgekoelde parallelle tweecilinder met 8 kleppen, 4-takt, 270°-krukas en Unicam-cilinderkop
Cilinderinhoud: 998 cm3
Max. vermogen: 70 kW bij 7.500 tr/min (95/1/EC)
Max. koppel: 98 Nm bij 6.000 tr/min (95/1/EC)
Boring / slag: 92,0 / 75,1 mm
Koppeling: Natte meerplatenkoppeling met schroefveren, aluminium Cam Assist en slipkoppeling
Eindoverbrenging: O-ringketting
Versnellingsbak manueel / automaat: Handgeschakelde 6-versnellingsbak met constante aangrijping / 6-traps-DCT met rijstanden voor weg en offroad
Honda Selectable Torque Control-systeem (HSTC): *3 niveaus en uitschakelbaar (*uitsluitend voor modellen met ABS en DCT, niet voor standaardmodel)
Frame: Aluminium semidubbel wiegframe met achterframe van staal met hoge treksterkte
Rijklaar gewicht: 228 kg (standaard), 232 kg (met ABS), 242 kg (met DCT)
Inhoud brandstoftank: 18,8 liter
Lengte x breedte x hoogte: 2.335 x 875 x 1.475 mm (standaard), 2.335 x 930 x 1.475 mm (met ABS/DCT)
Wielbasis: 1.575 mm
Zithoogte (standaard/laag): 870/850 mm
Bodemvrijheid: 250 mm
ABS-systeem: *2 kanalen, achteraan uitschakelbaar (*uitsluitend voor modellen met ABS en DCT, niet voor standaardmodel)
Voorrem: Dubbele zwevende wave-remschijf van 310 mm met aluminium naaf, radiaal gemonteerde 4-zuigerremklauw (*ABS) en remblokken van gesinterd metaal
Achterrem: Hydraulische wave-remschijf van 256 mm met 2-zuigerremklauw (*ABS) en remblokken van gesinterd metaal. Ook Lever-Lock-parkeerremsysteem op DCT-model.
Voorwiel: Velg van gietaluminium met draadspaken
Achterwiel: Velg van gietaluminium met draadspaken
Bandentype vooraan: 90/90-R21 met binnenband
Bandentype achteraan: 150/70-R18 met binnenband

De Africa Twin wordt december 2015 in de showroom verwacht.

 

CRF1000L Africa Twin

16YM CRF1000L Africa Twin

 

 

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.