Koppeling Onderdelen
Koppelingsonderdelen
Koppelmand (Clutch Basket)
Binnenste Hub (Clutch Hub)
Frictieplaten en Stalen platen
Drukplaat & Veeren
Sluitings-/ontkoppelmechanisme (hendel, kabel of hydrauliek)
Primaire aandrijving
Slipper Clutch (optioneel, bij sportieve motoren)
Koppelmand (Clutch Basket)
- Een doorgaans aluminium behuizing waarin de platenstapel wordt geplaatst.
- Functie: Wordt aangedreven door krukas/koppelvoorziening en de frictieplaten draaien langs de buitenkant ervan.
Binnenste Hub (Clutch Hub)
- Gevat binnen de platenstapel en verbonden met de transmissie-invoer.
- Functie: Ontvangt vermogen wanneer de platen samengedrukt worden en stuurt dat door naar de transmissie.
Frictieplaten en Stalen platen
- Afwisselend geplaatste frictie- en metalen platen in één stapel.
- Functie: Bij samendrukking door de drukplaat wordt vermogen overgedragen van koppelmand naar hub; bij ontkoppeling remt de stapel de overdracht af.
Drukplaat & Veeren
- Een plaat die tegen de platenstapel wordt gedrukt, ondersteund door veren.
- Functie: Houdt platen vast om vermogen door te geven; ontkoppeling gebeurt door druk weg te nemen via hendel.
Sluitings-/ontkoppelmechanisme (hendel, kabel of hydrauliek)
- Mechanisme zoals kabel of hydrauliek met hendel om de platenstapel te bedienen.
- Functie: Maakt schakelen mogelijk door de druk op platen te verlagen of verhogen.
Primaire aandrijving
- Tandwiel of mechanisme dat de koppelmand aandrijft vanaf de krukas.
- Functie: Initieert de koppelingswerking door beweging naar koppelmand over te brengen.
Slipper Clutch (optioneel, bij sportieve motoren)
- Clutch-type met vrijloopmechanisme.
- Functie: Voorkomt blokkering op het achterwiel bij harde rem; beschermt motor en tractie.